BKR registratie bij een telefoonabonnement

BKR registratie bij telefoonabonnement

Wanneer krijg je een BKR registratie bij een telefoonabonnement? Dat is eigenlijk heel eenvoudig. Als je een telefoonabonnement afsluit boven de
250 dan volgt er een registratie bij de BKR. Deze € 250 geldt overigens alleen voor het toesteldeel. De maandelijkse kosten voor het bellen en de databundel vallen hier volledig buiten. Dus om een BKR registratie te voorkomen zoek je een telefoon uit die € 250 of minder kost. Deze regel is pas van kracht sinds 1 mei 2017.

Wat is een BKR registratie?

Als je geld leent, bijvoorbeeld omdat je je huis wilt gaan verbouwen of omdat je een auto wilt kopen, wordt je vanzelf ingeschreven bij het BKR. Bij het BKR staan dus alle leningen vermeld die je aangaat. Je hypotheek staat hier vermeld maar dus ook de wat kleinere leningen zoals bijvoorbeeld de lening voor een televisie. Elke lening boven de € 250 dus. BKR staat overigens voor Bureau Krediet Registratie. De BKR houdt eigenlijk bij dat je geen onverantwoorde aankopen doet die je niet kan betalen.

Als je dus een registratie hebt bij het BKR kan dit gevolgen hebben voor toekomstige leningen. Bijvoorbeeld bij de aanvraag van een hypotheek. De bank die jou een hypotheek wil verstrekken checkt of je een BKR registratie hebt en schat in of jij de nieuwe maandlasten in de toekomst kan gaan betalen.

Negatieve BKR registratie

Elke keer als je een lening afsluit en de BKR vindt dat jij deze lening kan betalen dan krijg je een positieve BKR registratie. Dus ook als je een telefoonabonnement afsluit en de BKR denkt dat je dit abonnement kan betalen krijg je een positieve BKR registratie.

Een negatieve registratie bij BKR krijg je als je één van je geregistreerde leningen niet op tijd betaalt. Voordat dit zo is volgen er uiteraard eerst aanmaningen. Dus betaal je de lening over je telefoon netjes elke maand, dan blijft je BKR registratie positief.

Geen BKR registratie op je telefoonabonnement

Samenvattend. Als je geen positieve BKR registratie wilt als gevolg van je mobiele telefoonabonnement dan zijn er 2 dingen die je kunt doen:

►Je gaat een lening aan bij je provider voor een toestel onder de
€ 250.

►Je betaalt het toestel in 1 keer en gaat alleen een abonnement aan voor de telefoonkosten en de datakosten. Overigens is het bij veel providers ook mogelijk om de kosten van de telefoon die boven de € 250 uit komen in één keer te betalen en het resterende bedrag in termijnen.