iphone-laadt-niet
Je iPhone laadt niet op. Dit wil niet automatisch betekenen dat je batterij kapot is. Probeer eerst de onderstaande stappen voor probleemoplossing voordat je betaalt om de batterij van je iPhone te vervangen. Er zijn een aantal andere factoren die het vermogen van je iPhone om de batterij op te laden, zouden kunnen verstoren. Mogelijk kun je het probleem zelf oplossen en geld besparen.

Start de iPhone opnieuw

Door je iPhone opnieuw op te starten, los je veel basisproblemen op die mensen met hun apparaten ervaren. Het proces lost de meer ernstige problemen niet op, maar als je telefoon niet oplaadt, kun je proberen of opnieuw opstarten je probleem verhelpt. Een Apple technicus zou je ook als eerste vragen dit te doen als je aangeeft dat je iPhone niet laadt.

Vervang de USB-kabel

Op het gebied van hardwarestoringen is het mogelijk dat er een probleem is met de USB-kabel die je gebruikt om de iPhone op je computer of met lichtnetadapter aan te sluiten. De enige manier om de kabel te testen, is door toegang te krijgen tot een andere iPhone-kabel en die in plaats daarvan te gebruiken. Als je iPhone wel oplaadt met de andere kabel moet je USB kabel dus worden vervangen.

Vervang de muuroplader

Als je je iPhone oplaadt met een lichtnetadapter in de muur in plaats van deze op je computer aan te sluiten, kan het de adapter zijn die verhindert dat je iPhone wordt opgeladen. Net als bij de USB-kabel, is de enige manier om dit te controleren, door een andere voedingsadapter te gebruiken of te lenen en je telefoon ermee op te laden (je kunt ook proberen op te laden met een computer of laptop). Als opladen met de andere lichtnetadapter wel werkt of via de computer of laptop, ligt het dus aan je Apple lichtnetadapter.

Controleer USB-poort

Je hebt een USB 2.0-poort nodig om je iPhone op te laden. De kans is groot dat je daar al op aangesloten bent, maar het kan geen kwaad om het te controleren. Als je eenmaal weet dat je de juiste soort USB-poort gebruikt en je nog steeds je iPhone niet opgeladen krijgt, is het mogelijk dat de USB-poort zelf kapot is. Om het te testen, sluit je je iPhone aan op een andere USB-poort op je computer. Als die andere poort je iPhone herkent en oplaadt, is de USB-poort op je computer mogelijk defect. Je kunt ook proberen een ander USB-apparaat aan te sluiten waarvan je zeker weet dat het werkt. Die aanpak kan je helpen uit te sluiten dat het probleem bij je USB-poorten zit.

Laadt je iPhone niet op via een toetsenbord

Om ervoor te zorgen dat je iPhone correct oplaadt, moet je ervoor zorgen dat je hem op de juiste plek oplaadt. Omdat de iPhone veel stroom vraagt, moet deze worden opgeladen via snelle USB-poorten. De USB-poorten die op sommige toetsenborden zitten, leveren niet genoeg stroom om de iPhone op te laden. Dus als je iPhone niet goed lijkt op te laden, zorg er dan voor dat hij rechtstreeks op een van de USB-poorten van je computer is aangesloten, niet op het toetsenbord of een ander randapparaat.

Gebruik de iPhone-herstelmodus

Soms vereisen problemen met je iPhone meer uitgebreide stappen om ze op te lossen. Een van die maatregelen is de herstelmodus. Dit is als een herstart, maar kan helpen bij het oplossen van complexere problemen. In de herstelmodus verwijder je de gegevens op je telefoon. Wanneer je de herstelmodus gebruikt, verwacht je telefoon dat de gegevens worden hersteld vanaf een back-up of dat ze worden teruggezet naar de fabrieksinstellingen.

Controleer op pluisjes

Dit is geen veelvoorkomend probleem, maar het is mogelijk dat pluisjes uit je broekzakken of tas in de connector van je iPhone terechtkomen. Als er voldoende pluisjes zijn, kan dit ertoe leiden dat de hardware niet goed wordt aangesloten en dat er dus geen elektriciteit op de iPhone-batterij komt. Controleer je kabel en connector op viezigheid. Als je het vindt, is een shot perslucht de ideale manier om het schoon te maken, maar zelf blazen werkt vaak ook al.

Je hebt een batterij die kapot is

Als geen van deze oplossingen werkt, is de batterij van je iPhone waarschijnlijk leeg en moet deze worden vervangen. Apple rekent 75 plus verzendkosten voor deze service. Als je wat tijd zoekt op internet, komen er andere bedrijven naar voren die dezelfde service voor minder aanbieden. Het is ook de moeite waard eraan te denken dat als je iPhone minder dan een jaar oud is, of als je AppleCare hebt, het vervangen van de batterij gedekt is door Apple.